Ekonomi

Dünyaya açılan İSTOÇ’un hedefi 30 milyar dolarlık ticaret.

Nurdoğan ARSLAN ERGÜN

Çin’deki Yiwu’dan sonra dünyanın ikinci büyük ticaret merkezi olan İstanbul Toptancılar Çarşısı (İSTOÇ), 42 meslek heyetiyle küresel bir tedarik merkezi olmayı hedefliyor. 100 bin kişiye doğrudan, dolaylı olarak 400 bin kişiye istihdam sağlayan çarşıda 7 bin 200 işyeri bulunuyor. Yıllık ticareti 15 milyar dolar olan İSTOÇ’un bu yılki hedefi 30 milyar dolara ulaşmak.

Hedefe ulaşmak için çarşıda uluslararası ziyaretçilerin katılımıyla bir festival düzenlenecek. Mayıs ayında planlanan ancak seçim nedeniyle Haziran ayına ertelenen festivale yurt dışından çok sayıda alıcının katılması hedefleniyor.

Festivale 6 bin yabancı gelecek

1 milyon 100 bin metrekarelik alanda meclis bulunan çarşının hırdavat, züccaciye, kozmetik, kırtasiye ve kuru gıda gibi 42 meslek grubunun bulunduğunu anlatan İSTOÇ İşadamları Derneği (İSTOÇDER) Lideri Ahmet Acar, günlük gazeteye açıklamalarda bulundu. 1 milyon kişi olarak çarşıda yaşam sürüyor.

İSTOÇ’u dünyaya açmak ve bilinirliğini artırmak için İSTOÇFest düzenleyeceklerini belirten Acar, bu etkinlikle çarşının çehresini değiştirmeyi hedeflediklerini ifade etti. Acar, festivalin uluslararası boyuta taşınmasıyla yıllık ticaret hacmini 15 milyar dolardan 25-30 milyar dolara çıkaracaklarını kaydetti. Festivalde 6 binin üzerinde yabancı, 2 binin üzerinde yerli alıcının bir araya gelmesi hedefleniyor.

İstanbul’un ihracatının yüzde 8’i çarşıdan geliyor

İSTOÇ’un Çin’de Yiwu’dan sonra dünyanın en büyük ikinci toptan ticaret merkezi olduğuna işaret eden Acar, “Yiwu’dan sonra bu kadar büyük ticaretin yapıldığı başka bir merkez yok.

Türkiye’nin ihracatının üçte birini İstanbul, İstanbul’un ihracatının ise yüzde 8’ini İSTOÇ yapıyor. 42 meslek komitesi arasında züccaciye gibi cari fazlası olan bölümler var. Yine hırdavat dış ticaretinde fazla veren segmentimiz. Son tüketiciye hizmet vermediği için dışarıdan marka bilinirliği yok ama bütün büyük ihracatçılarımızın burada ilişkisi var.

Örneğin Kastamonu Plastik, Demiralp, Irak Plastik gibi ihracat şampiyonu firmalarımız var. KOBİ’lerin birbirleriyle iş yaptıkları, ofislerin bulunduğu bir merkezdir” dedi. Çarşının havalimanına yakınlığı nedeniyle avantajlı bir konumda olduğunu belirten Acar, “Burası ticari lokasyon olarak merkezi bir konumda. Komşu ülkelere olan yakınlığı nedeniyle 60 ülkenin ihracat ve tedarik noktasındayız. İSTOÇ bu yapısıyla özellikle ihracat tarafında ön plana çıktı” dedi.

50 ülkenin havalimanlarında tanıtım

İSTOC’un uluslararası arenada tanıtımı için atılan adımlardan birinin de havalimanı billboardlarına girmek olduğunu anlatan Ahmet Acar, şu bilgileri verdi: “Ticaret Bakanlığı ile görüştük.

2023 yılında Türkiye’nin ihracat yaptığı 50 ülkenin havalimanlarında tanıtım reklamlarını dönüşümlü olarak yapmak istedik. Şimdi bu çalışmalara başladık. Teşvik lazım ama depremden dolayı bazı aksamalar oldu.” 2023 hedeflerinde sarsıntı nedeniyle sapmalar olacağını belirten Acar, “Bölgemizdeki sektörel STK’larla sürekli iletişim halindeyiz. İhracatçılarımızla birlikte hareket ediyoruz. Önceliğimiz müşteriyi İSTOÇ’a getirmek” dedi.

Depremden etkilenen Kahramanmaraş’ın dokuma ve züccaciyede üretim merkezi olduğunu hatırlatan Acar, özellikle üretim durduğunda yarı mamul tedariği açısından yaşanacak sıkıntılara işaret etti. Acar, “Burada yeri olan birçok Kahramanmaraşlı ihracatçımız var. Orada sürekli temas halindeyiz” dedi.

44 yıllık kentsel dönüşüm örneği

1979 yılında 52 girişimci tarafından Tahtakale esnafının bir uzantısı olarak kurulan ve 1984 yılında temelleri atılan İSTOÇ, ofis ve ticaret merkezi anlamında kentsel dönüşümün öncülerinden. 20’ye yakın plazanın bulunduğu merkezde çalışanların yüzde 90’ı iki veya üç katlı. Lokasyon olarak şehrin Arnavutköy Hadımköy sınırında yer alan çarşı, fay hattına olan uzaklığıyla da dikkat çekiyor. Çarşıda 19 kapı bulunmaktadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu